21. 2. 2022

Proč už nikdy nebudeme dělat web na Wordpressu?

Štěpán Landa
LinkedIn
šipka vpravo nahoru
Spoluzakladatel a CEO Semiboldu

Na Wordpressu je postavených více než 40 % webů na celém internetu, a proto o něm s klienty často diskutujeme. Pokud náhodou dospějeme k závěru, že se jedná o vhodný systém pro jejich webové stránky, dodáváme pouze grafické návrhy a vývoj přenecháváme kolegům. Sami už weby vyvíjíme pouze na Webflow – z důvodů, o kterých píšeme i v předchozím článku.

V tomto příspěvku se podíváme na přímé srovnání Wordpressu a Webflow z pohledu klienta.

Administrační rozhraní platforem Webflow a Wordpress

Má Wordpress nějaké výhody?

Cena

Argument číslo 1: Wordpress je prostě zdarma. Samotná instalace Wordpressu nestojí ani korunu a tím pádem si klient může vystačit s pár stovkami ročně za doménu a hosting.

Webflow primárně vydělává právě na hostingu. Roční provoz Webflow webu u nás stojí většinou 3 750 Kč nebo 5 000 Kč podle potřebných funkcí. Pokud web vyžaduje například nahrávání souborů ve formulářích nebo musí snést přes 100 000 měsíčních návštěv, vyšplhá se cena hostingu k 10 000 Kč ročně.

Následující body vás však možná přesvědčí, proč je to rozumná investice.

Integrace

Protože je Wordpress nejrozšířenější webovou platformou, tvůrci aplikací jsou na něj nachystaní. Nástroje jako Mailchimp, Hubspot nebo Salesforce do Wordpressu integrujete raz dva.

Na druhou stranu Wordpress sám o sobě neřeší některé základní věci. Pokud chcete mít pod kontrolou SEO, zabezpečit formuláře nebo optimalizovat výkon stránek, musíte se spolehnout na externí pluginy, ať chcete nebo ne.

Webflow je mladší a méně rozšířené, proto nabízí přímou integraci s menším množstvím nástrojů. U těch základních však nenarazíte – například běžné CRM systémy nebo analytické nástroje jsou samozřejmostí. Všechny ostatní je pak možné s Webflow propojit přes Zapier nebo s pomocí vývojářů skrze API.

Ukázka integrace nástrojů Airtable a Slack přes Zapier
Zdroj: Webflow.com

Lokalizace

Další výhodou Wordpressu může být jeho jazyková přizpůsobitelnost.

  1. Zatímco Wordpress si můžete nainstalovat v jakémkoliv jazyce, Webflow nikdy nepřemluvíte, aby na vás mluvilo česky. V administraci sice můžete popsat jednotlivé prvky libovolně, ale její základ bude vždycky v angličtině.
  2. Webflow zatím není dobře připravené na tvorbu jazykových mutací. Pokud potřebujete svůj web lokalizovat pro spoustu zahraničních trhů, neobejdete se bez externího nástroje, který tvorbu jazykových variant automatizuje (např. Weglot). Když vám stačí například čeština, angličtina a němčina, stránky se musí víceméně manuálně duplikovat.

Rozšířenost

Wordpress si s sebou už dlouhé roky nese jednu základní výhodu – skoro každý se s ním už někdy potkal a ví, jak s ním pracovat. Webflow u nás většina klientů vidí poprvé. V posledním roce už jsme si ale všimli, že popularita Webflow stoupá a některé marketingové týmy s ním počítají jako s jednou z variant nebo ho přímo preferují.

Nízký práh

Wordpress zvládne nainstalovat a spravovat i člověk bez zkušeností s webovým vývojem. Webflow je pro začátečníka trochu složitější, pokud chce mít svůj web stoprocentně pod kontrolou.

Webflow však nabízí kvalitní (a vtipné) tutoriály. Pokud potřebuje marketingový tým měnit web často a odhodlá se k učení, dostane do rukou velmi silný nástroj, který umí ušetřit spoustu času při prototypování nebo při rozšiřování webu o nový obsah.

V čem je Webflow lepší než Wordpress?

Efektivita

Ještě pár let zpátky jsme při tvorbě běžných webových stránek postupovali tak, že designéři navrhli vizuální podobu a pak projekt předali do rukou vývojářů, kteří ho nakódovali a zprovoznili. S Webflow můžeme tým zúžit. Designér je totiž ve většině případů schopný se o nový web postarat samostatně – od prvních návrhů až po spuštění.

Kromě šetření času a snazší kontrolu kvality je pro klienty zajímavé, že nemusí hodnotit a schvalovat obrázky nebo polovičaté prototypy. Pokud tomu odpovídá rozsah projektu, dostávají do rukou rovnou interaktivní a responzivní web.

Svoboda

Pokud pomineme nízkorozpočtová řešení postavená na hotových šablonách, umožňuje nám Webflow navrhovat v relativně krátkém čase, a přesto úplně na míru. Téměř nekonečné možnosti máme mimo jiné při tvorbě animací, které můžeme celkem jednoduše nechat reagovat na chování uživatele.

Zdroj: Webflow.com

Snadná administrace

Wordpressová administrace může být pro laika zbytečně komplikovaná. Webflow svému administračnímu rozhraní přezdívá „Editor“ a jakmile se do něj přihlásíte, řešíte jenom obsah, aniž byste se museli zabývat designem nebo technickým nastavením.

Skrze Editor procházíte přímo svůj web a jednotlivé texty nebo obrázky můžete editovat jedním kliknutím. Lišta na spodním okraji obrazovky umožňuje jednoduchou správu dynamického obsahu (jako jsou blogové příspěvky, pracovní inzeráty nebo členové týmu) a publikování provedených změn.

Technické faktory a SEO

Zatímco Wordpress instalujete na svůj vlastní hosting a musíte ho kvůli zabezpečení pravidelně aktualizovat (což může způsobovat problémy s kompatibilitou pluginů), Webflow se o zabezpečení stará kontinuálně a garantuje stabilní, rychlý a bezpečný hosting.

Zabezpečení a rychlost načítání jsou také důležitými faktory optimalizace pro vyhledávače. Webflow navíc generuje kvalitní kód, který je pro ně lehce stravitelný.

Jednoduchá je i správa meta dat, která máte pod kontrolou bez nutnosti instalace externích rozšíření. Například titulky, popisky nebo open graph obrázky pro sociální sítě můžete nechat automaticky generovat z obsahu vašich blogových příspěvků.

Správa meta dat v redakčním systému
Zdroj: Webflow.com
Pro fajnšmekry:

Co můžete od Webflow hostingu očekávat?

  • Automatické zálohování.
  • Automatické generování sitemap.
  • Možnost minifikování HTML, CSS a JavaScriptu.
  • CDN pro Evropu a Severní Ameriku.
  • SSL zabezpečení.
  • Ochranu proti DoS útokům.
  • Secure Frame Headers.
Ilustrace k zabezpečení a výkonu hostingu
Zdroj: Webflow.com

A co když máte web postavený na jiné platformě a chcete ho převést na Webflow?

Migrace na Webflow jsou vlastně běžným požadavkem. Nový web se připraví a databáze z původního se vyexportují ve formě tabulky a nahrají do Webflow. Motivací nemusí být jenom redesign – někdy je vhodné změnit systém třeba kvůli zjednodušení správy redakčního systému. A i když klient nevyžaduje změny ve struktuře nebo vzhledu, můžeme cestou vylepšit alespoň výkon a další faktory ovlivňující SEO.

Autor

Štěpán Landa
Spoluzakladatel a CEO Semiboldu
LinkedIn