Značka Planetum zastřešuje tři významné astronomické instituce v Praze: Planetárium Praha, Štefánikovu hvězdárnu a Hvězdárnu Ďáblice.
Klient nás oslovil s cílem posílit vizuální identitu značky, sjednotit komunikaci všech tří institucí a zlepšit zážitek návštěvníků – jak v online prostředí, tak v prostoru jednotlivých budov.
Spolupráci jsme odstartovali workshopem, kde jsme si společně s klientem ujasnili směr a ambice projektu. Klient měl jasno v tom, že nechce žádnou revoluci, ale evoluci – zachovat klíčové prvky identity a rozšířit je tak, aby lépe reflektovaly značku Planetum.
Společně jsme revidovali všechny stávající prvky vizuální komunikace a vytvořili jsme plán, jak je sjednotit, posílit a adaptovat pro současné potřeby – ať už šlo o online komunikaci, tiskoviny nebo orientační systémy v budovách.
Jednou z hlavních výzev bylo vytvořit prostředí, které by umožnilo konzistentní a zároveň flexibilní práci s vizuální identitou – a to i v situacích, kdy klient potřebuje pracovat s přejatým vizuálem, do kterého nemůže zasahovat.
Řešením se stala grafická mřížka inspirovaná mapou hvězdné oblohy, která umožňuje členit fotografie, ilustrace a texty do jasně definovaných zón a zachovat jednotný vizuální jazyk.
Tento přístup pomohl sjednotit různé typy výstupů (plakáty, bannery, webové stránky) i přes velkou rozmanitost jejich obsahu.
Další výzvou bylo propojit značku Planetum s jejími podznačkami – tedy hvězdárnami a planetáriem nebo gastro provozy Astrobistro a Cosmocafé. Jejich komunikaci jsme sjednotili umístěním sekundárního loga nad první písmeno názvu.
Barevnou paletu jsme rozšířili tak, aby spolu odstíny a barvy dobře komunikovaly a měly dostatečný kontrast. Nová paleta je navržena s ohledem na čitelnost, technickou přesnost i použití napříč médii – od tisku po digitál – a má přesně definovaná pravidla aplikace.
Webové stránky navázané na aktualizaci vizuální identity byly samostatným projektem. My v Semiboldu jsme měli na starosti jejich design a Red Peppers realizovali technický vývoj.
Začali jsme fází UX designu, během které jsme se několikrát potkali s klientem a identifikovali hlavní nedostatky původního webu. Připravili jsme analýzu konkurence, a to nejen českých a zahraničních planetárií, ale také divadel, kin a dalších kulturních institucí.
Pomohli jsme stanovit hlavní priority a funkce, které nový web musí obsahovat a rozdělili jsme požadavky na ty technické (správa webu) a ty, které se týkaly struktury a designu.
Vytvořili jsme mapu stránek a wireframy zásadních podstránek s cílem lépe propojit jednotlivé části obsahu a zjednodušit orientaci uživatelů.
Protože v Planetum potřebovali modulární web s možností vlastních úprav, navrhli jsme řešení, které umožňuje flexibilní přesouvání, úpravu a doplňování jednotlivých bloků aniž by to narušilo vizuální jednotnost stránek.
„Ze všech kandidátů jsme měli u Semiboldu největší jistotu, že se z nás stanou dobří partneři. Měli promyšlený koncept, jasnou strategii a bylo znát, že opravdu rozumí nejen zadání, ale i značce jako takové – včetně jejích slabých míst a potřeb. Spolupráci jsme od začátku nevnímali jako jednorázovou zakázku, ale jako začátek dlouhodobého partnerství. Oceňovali jsme hladkou komunikaci, dobrý projektový management a způsob, jakým tým reagoval i na komplikovanější situace, například během zadání webu nebo kvůli zapojení většího počtu lidí. Výsledkem je vizuální identita, která skvěle funguje, a brand book, který se nám nejen líbí, ale hlavně nám pomáhá,“
Naše spolupráce s Planetum pokračuje. Animací jsme rozhýbali logo Planetária a připravili sadu šablon prezentací určených pro média, školy a širokou veřejnost.
Navrhli jsme taky design polepu tramvaje, která bude od podzimu 2025 jezdit Prahou a propagovat novou LED technologii v Planetáriu.
Do budoucna plánujeme optimalizaci vizuálního jazyka, aby měly výstupy pod značkou Planetum vysokou úroveň bez naší asistence.