A co na to říká klient?

Planetum

Značka Planetum zastřešuje tři významné astronomické instituce v Praze: Planetárium Praha, Štefánikovu hvězdárnu a Hvězdárnu Ďáblice.

Klient nás oslovil s cílem posílit vizuální identitu značky, sjednotit komunikaci všech tří institucí a zlepšit zážitek návštěvníků – jak v online prostředí, tak v prostoru jednotlivých budov.

Vizuální identita
Web design
Návštěvníci sledující projekci Země v kupoli planetária.Plakát na projekci Planetum Praha umístěný ve světelné uliční vitríně.

Od workshopu k jasné vizi

Spolupráci jsme odstartovali workshopem, kde jsme si společně s klientem ujasnili směr a ambice projektu. Klient měl jasno v tom, že nechce žádnou revoluci, ale evoluci – zachovat klíčové prvky identity a rozšířit je tak, aby lépe reflektovaly značku Planetum.

Společně jsme revidovali všechny stávající prvky vizuální komunikace a vytvořili jsme plán, jak je sjednotit, posílit a adaptovat pro současné potřeby – ať už šlo o online komunikaci, tiskoviny nebo orientační systémy v budovách.

Před Po

Mapová projekce jako nový systém

Jednou z hlavních výzev bylo vytvořit prostředí, které by umožnilo konzistentní a zároveň flexibilní práci s vizuální identitou – a to i v situacích, kdy klient potřebuje pracovat s přejatým vizuálem, do kterého nemůže zasahovat.

Řešením se stala grafická mřížka inspirovaná mapou hvězdné oblohy, která umožňuje členit fotografie, ilustrace a texty do jasně definovaných zón a zachovat jednotný vizuální jazyk.

Tento přístup pomohl sjednotit různé typy výstupů (plakáty, bannery, webové stránky) i přes velkou rozmanitost jejich obsahu.

Další výzvou bylo propojit značku Planetum s jejími podznačkami – tedy hvězdárnami a planetáriem nebo gastro provozy Astrobistro a Cosmocafé. Jejich komunikaci jsme sjednotili umístěním sekundárního loga nad první písmeno názvu.

Barevnou paletu jsme rozšířili tak, aby spolu odstíny a barvy dobře komunikovaly a měly dostatečný kontrast. Nová paleta je navržena s ohledem na čitelnost, technickou přesnost i použití napříč médii – od tisku po digitál – a má přesně definovaná pravidla aplikace.

Inspirace pro nový vizuální styl Planetum – historická hvězdná mapa, teleskop a kupole.Grafický prvek s modrým půlkruhem a mřížkou inspirovanou hvězdnými mapami.Manuál vizuální identity s barevnou paletou, typografií a grafickým systémem Planetum.
logo Planetum
symbol Planetum
Písmo Planetum
brand barvy Planetum
náhled ikony Planetum
náhled maskota/ilustrace Planetum
mapová projekce jako grafický element (brand) Planetum
brand tvary Planetum
použití masek na fotografiích (brand element) Planetum
vizualizace brand pravidel Planetum

Web, který vede návštěvníky správným směrem

Webové stránky navázané na aktualizaci vizuální identity byly samostatným projektem. My v Semiboldu jsme měli na starosti jejich design a Red Peppers realizovali technický vývoj.

Začali jsme fází UX designu, během které jsme se několikrát potkali s klientem a identifikovali hlavní nedostatky původního webu. Připravili jsme analýzu konkurence, a to nejen českých a zahraničních planetárií, ale také divadel, kin a dalších kulturních institucí. 

Pomohli jsme stanovit hlavní priority a funkce, které nový web musí obsahovat a rozdělili jsme požadavky na ty technické (správa webu) a ty, které se týkaly struktury a designu.

Vytvořili jsme mapu stránek a wireframy zásadních podstránek s cílem lépe propojit jednotlivé části obsahu a zjednodušit orientaci uživatelů. 

Protože v Planetum potřebovali modulární web s možností vlastních úprav, navrhli jsme řešení, které umožňuje flexibilní přesouvání, úpravu a doplňování jednotlivých bloků aniž by to narušilo vizuální jednotnost stránek.

Co na to říká klient?

„Ze všech kandidátů jsme měli u Semiboldu největší jistotu, že se z nás stanou dobří partneři. Měli promyšlený koncept, jasnou strategii a bylo znát, že opravdu rozumí nejen zadání, ale i značce jako takové – včetně jejích slabých míst a potřeb. Spolupráci jsme od začátku nevnímali jako jednorázovou zakázku, ale jako začátek dlouhodobého partnerství. Oceňovali jsme hladkou komunikaci, dobrý projektový management a způsob, jakým tým reagoval i na komplikovanější situace, například během zadání webu nebo kvůli zapojení většího počtu lidí. Výsledkem je vizuální identita, která skvěle funguje, a brand book, který se nám nejen líbí, ale hlavně nám pomáhá,“

Logo Planetum (symbol)
Dominika Šimoňaková
Marketing Manager, Planetum

A co dál?

Naše spolupráce s Planetum pokračuje. Animací jsme rozhýbali logo Planetária a připravili sadu šablon prezentací určených pro média, školy a širokou veřejnost. 

Navrhli jsme taky design polepu tramvaje, která bude od podzimu 2025 jezdit Prahou a propagovat novou LED technologii v Planetáriu. 

Do budoucna plánujeme optimalizaci vizuálního jazyka, aby měly výstupy pod značkou Planetum vysokou úroveň bez naší asistence.

Návrh webu Planetum zobrazený na notebooku a mobilu, představující moderní vizuální identitu a uživatelské rozhraní.
Projekce v kupoli planetária s ilustrovaným maskotem astronauta a usmívající se planetou na kosmickém pozadí.
náhled navigačního systému planetária
ukázka postu na sociální sítě
ukázka postu na sociální sítě
fotografie měsíčního programu planetária na fasádě budovy
Venkovní ukazatel planetária s ilustrací astonauta, který ukazuje směr
Návrh příspěvku na sociální sítě zobrazený na mobilu, výrazný vizuál s textem.
Ilustrace maskota
slevový poukaz do Astrobistra
ukázka postu na sociální sítě
Strategie značky Kuba Novák
Vizuální identita Jakub Chvátal
Web design Tomáš Návrata
Motion design Filip Červenka
Ilustrace Eliška Vojtková

Další projekty